Szkoły przystępujące do współzawodnictwa muszą się zarejestrować przez system rejestracji szkół srs.szs.pl. Zgodnie z kalendarzami wojewódzkimi
I. UCZESTNICTWO
1. Drużynę stanowią uczniowie jednej szkoły podstawowej urodzeni w 2012 i młodsi.
2. Zespół liczy 10 -12 zawodników/zawodniczek.
3. Organizator zawodów odpowiada za udostępnienie piłek meczowych. Na rozgrzewkę drużyny powinny zgłaszać się z własnymi piłkami.
II. PRZPISY GRY
1. Czas gry w turnieju: 4 x 6 minut.
2. Piłka: rozmiar „5”.
3. W turnieju obowiązuje przepis 4-ech przewinień dla zespołu w każdej kwarcie, po których wykonywane są rzuty wolne.
4. W meczu turniejowym zawodnik musi opuścić boisko po 4-rech przewinieniach indywidualnych.
5. W razie remisu zarządza się 4-5 minutowe dogrywki.
6. Kosze zawieszone na wysokości 3,05 m. Dopuszcza się wysokość kosza 2,60 m na gminnym i powiatowym poziomie rozgrywek, do ustalenia między zainteresowanymi. W tym wypadku odległość rzutów wolnych od tablicy wynosi 4 m.
Zespół I i II kwartę gra innymi piątkami. Zawodnicy biorący udział w I kwarcie nie mogą grać w II kwarcie.
W III i IV kwarcie obowiązuje dowolność zmian. W przypadku, gdy zespół liczy 11 lub 12 zawodników, zawodnicy ci są odpowiednio zawodnikami pierwszej i ew. drugiej piątki, mogą zostać zmienieni w pierwszej i drugiej kwarcie za dowolnego zawodnika występującego w tej kwarcie
Gdy zespół składa się z 10 zawodników, w przypadku kontuzji lub wykluczenia zawodnika (I lub II kwarta), zespół kończy grać kwartę w składzie pomniejszonym o osobę kontuzjowaną/wykluczoną, Obowiązuje:
a. obrona “każdy swego” (zakaz gry obroną strefową),
b. przepis dotyczący błędu „połowy” (powrót piłki na pole obrony),
c. przepis dotyczący błędu 3 sekund,
d. przepis dotyczący błędu 5 sekund,
e. przepis dotyczący błędu 8 sekund.
- w przypadku remisu zarządza się 3 minutowe dogrywki,
- w wypadku nieprzestrzegania przepisu „krycia każdy swego” i po zwróceniu uwagi trenerowi, sędzia ma obowiązek przerwać grę - bez orzekania faula technicznego i zarządzić wykonanie jednego rzutu wolnego przez dowolnego zawodnika drużyny ataku, a następnie wręczyć piłkę drużynie ataku do wprowadzenia jej do gry z przedłużenia linii środkowej naprzeciw stolika sędziowskiego,
- o przewinieniach technicznych dla zawodników i trenerów decyduje sędzia zgodnie z przepisami PZKosz.
III. PUNKTACJA
Za wygrane spotkanie drużyna otrzymuje 2 punkty, za przegrane 1 punkt, za walkower 0 punktów. O kolejności zespołów decydują kolejno:
1. większa liczba zdobytych punktów;
2. jeżeli dwie lub więcej drużyn ma równą liczbę punktów po rozegraniu wszystkich meczów w danej grupie, to o kolejności miejsc decyduje (-ą) wynik (-i) meczu (-ów) pomiędzy tymi drużynami. Jeżeli liczba punktów w meczach pomiędzy tymi drużynami wciąż jest taka sama, klasyfikację ustala się według poniższych zasad, w następującej kolejności:
a. decyduje różnica koszy pomiędzy zdobytymi a straconymi w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami.
b. decyduje większa liczba koszy zdobytych w meczach pomiędzy zainteresowanymi drużynami.
c. decyduje większa różnica koszy zdobytych do straconych we wszystkich meczach w turnieju.
d. decyduje większa liczba koszy zdobytych we wszystkich meczach w turnieju.
Jeżeli powyższe zasady w dalszym ciągu nie dają rozstrzygnięcia, klasyfikację końcową ustala się w drodze losowania. Jeżeli jedna lub więcej drużyn zostaje sklasyfikowanych na którymkolwiek etapie zasad podanych powyżej, to procedury z punktu 2 stosuje się ponownie w stosunku do pozostałych niesklasyfikowanych drużyn.